Naujienos

 

Kodėl Lietuva nenori lietuviško vyno?

2018 Spalio 22d.

Nuo 2017 metų kovo mėnesio Lietuvoje buvo drastiškai padidinti akcizai vynui, taip pat augo stipriųjų gėrimų ir alaus apmokestinimas, nuo 2018 metų uždrausta alkoholio reklama. Šių metų aštuonių mėnesių Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenys rodo, kad šiemet alkoholinių gėrimų rinkoje toliau vyrauja drastiško kritimo tendencijos: į Lietuvos rinką iš akcizinių sandėlių natūralaus vyno buvo išleista apie 16 proc. mažiau, spirituoto vyno 63 proc. mažiau, stipriųjų gėrimų apie 12 proc. mažiau, alaus – apie 9 proc. mažiau.


Lietuviškas vynas spaudžiamas į kampą

 

Natūralaus vyno akcizas Lietuvoje šiuo metu siekia  1,64 euro už produkto litrą – tai net penktas pagal dydį vyno tarifas Europos Sąjungoje, jis gerokai lenkia Lenkijos, Latvijos ir Estijos vyno tarifus. Tuo tarpu beveik pusė Europos valstybių vyno apskritai neapmokestina akcizu. Taip pat reikšmingai buvo apribotas informacijos apie alkoholinius gėrimus teikimas prekybos vietos – dėl šios priežasties taip pat labiausiai nukentėjo vyno mėgėjai, nebegalintys racionaliai pasirinkti iš gausaus šio gėrimo asortimento. Atitinkamai kenčia ir lietuviško vyno gamintojai.

 

„Šalyje bandoma atgaivinti Lietuviško vaisių-uogų vyno kultūrą ir tradicijas, tačiau nauji draudimai ir neproporcingas natūralaus vyno apmokestinimas sumažina bet kokias galimybes vystyti šią sritį. Nei gamintojas, nei prekybininkai, nei restoranų somelje nebegali vartotojams papasakoti apie Lietuvoje gaminamo vaisių-uogų vyno gamybos, skonio ir vartojimo subtilybes“, - pasakoja ABBI narys, Legalaus verslo aljanso prezidentas Romas Apulskis. Ir nors šio vyno pardavimai šiemet nekrenta, lietuviškas vaisių-uogų vynas vis dar yra retas svečias mūsų šalies gyventojų virtuvėje. Panašu, kad mūsų valdžia nenori, kad lietuviai galėtų didžiuotis savo šalyje gaminamu vynu. Paradoksalu, tačiau Lietuvos gyvantojai apie lietuviška vaisių-uogų vyną dažnai sužino tik iš užsieniečių.

 

Alkoholinių gėrimų rinkai drastiškai mažėjant alų gelbėjo geri orai

 

„Šių metų alkoholinių gėrimų rinkos tendencijoms įtaką daro jau ne tik padidinti akcizai, bet ir įsigaliojęs reklamos draudimas. Matome, kad palankiausiai situacija susiklostė alaus gamintojams – pasinaudodami gerais orais jie gana sėkmingai atlaiko įsigaliojusius naujus apribojimus. Taip pat alaus rinkai išsilaikyti padeda bambaliai, kurių apmokestinimas išliko mažiausias, o reklamos draudimas greičiausiai visiškai neturėjo įtakos pardavimams“, – teigia p. R. Apulskis. Pasak jo visiškai kitokios nuotaikos kitas gerimų kategorijas gaminančiose Lietuvos įmonėse. Krentantys pardavimai  verčia taupyti, mažinti sąnaudas, neišvengiama ir darbuotojų atleidimo.

 

Nors legalių alkoholinių gėrimų rinka mažėja jau eilę metų iš eilės, šias tendencijas Legalaus verslo aljanso vadovas linkęs vertinti atsargiai, mat juos įtakoja eilė faktorių – šešėlinė rinka, kultūrinė aplinka, pasienio prekyba ir prekybininkų kauptos atsargos.

 

Ar nyksta kultūringas vartojimas

 

Pasak MV Group atstovės spaudai Kristinos Sakavičienės, liūdna, kai mažėja vyno ar kitų taurių gėrimų vartojimas – rinkos tyrimų bendrovės AC Nielsen duomenimis modernioje prekyboje per aštuonis šių metų mėnesius brendžio/konjako kategorija (litrais) mažėjo 14,6%, trauktinių 15,1%, degtinių 8,5% (tiesa viskio vartojimas augo 6%). Kyla natūralus klausimas – ar mes tapsime kultūringai alkoholį vartojančia vakarietiška valstybe, ar toliau tik ieškosime pigiausių būdų prisigerti rinkdamiesi tarp bambalinio alaus, vaisiuko ir nelegalaus alkoholio?

 

VMI duomenys (išleidimas iš akcizinių sandėlių):

 

 

2018.1-8 total

2017.1-8 total

2017

2016

Ramūs fermentuoti iki 8,5

HLT

19,367

10,842

20,531

21,862

Putojantys ferm iki 8,5

HLT

83,283

114,763

164,556

204,901

Ramus vynas

HLT

65,420

82,746

121,359

127,736

Putojantis vynas

HLT

31,263

32,680

50,802

59,385

Spirituoti vynai iki 15

HLT

5,354

8,661

12,295

17,779

Spirituoti vynai virš 15

HLT

14,001

43,134

48,508

79,684

Spiritiniai

HPA

71,882

81,654

122,026

125,539

Alus

HLT 1%

8,342,236

9,145,435

13,060,373

14,985,936

 

 



© Visos teisės saugomos ABBI Beverage cluster